Twee duurzame financieringsstrategieën Leren voor Morgen

Leren voor Morgen is een coöperatie die zich inzet voor leren voor duurzame ontwikkeling binnen én buiten het onderwijs en van peuter tot professional, met als uiteindelijk doel om duurzaamheid in het DNA van het onderwijs te verankeren. Leren voor Morgen verbindt docenten, scholen en organisaties die verder willen met duurzame ontwikkeling in het onderwijs middels hun netwerken, bijeenkomsten, evenementen en projecten. De uitvoering van diverse projecten gaat in samenwerking met de leden van Leren voor Morgen. 

Vraag Leren voor Morgen 

Leren voor Morgen heeft Social Finance NL benaderd voor een vraag die speelde bij twee van haar projecten, Sustainability Skills en SustainaBul MBO. Beide projecten worden momenteel gefinancierd door een bijdrage uit fondsen en subsidies, waarbij in elk geval de bijdrage uit het fonds eindig is. Leren voor Morgen is daarom op zoek naar een duurzaam financieringsmodel, zodat zij minder afhankelijk wordt van tijdelijke financiering. SFNL heeft Leren voor Morgen hierbij geholpen.  

Aanpak SFNL

Allereerst hebben we voor beide projecten het impactnarratief in kaart gebracht. Met dit impactnarratief maken we inzichtelijk welke maatschappelijke waarde de projecten creëren, en welke partijen hiervan profijt hebben. Dit hebben we gedaan aan de hand van een verandertheorie, die de maatschappelijke impact van de projecten per stakeholder in kaart brengt. Deze verandertheorie hebben we vervolgens gevalideerd bij een brede stakeholdersgroep. Daarna hebben we aan de hand van een stakeholdersmatrix de waarde per stakeholder extra uitgelicht, om zo te kunnen bepalen welke partijen mogelijk zouden kunnen bijdragen aan de nieuwe duurzame financieringsstrategie. In de derde fase hebben we voor beide projecten een nieuw financieringsmodel op hoofdlijnen uitgewerkt dat de projecten minder afhankelijk maakt van de bestaande financiers en voorsorteert op een duurzame financiering. 

Resultaat

Leren voor Morgen heeft nu inzicht in de waarde die zowel Sustainability Skills als SustainaBul MBO creëert, en weet ook waar deze waarde valt, en door welke activiteiten deze waarde wordt gecreëerd. Doordat deze waarde inzichtelijk is gemaakt, is Leren voor Morgen in staat om het gesprek aan te gaan met de afnemers hiervan en belanghebbenden hierin, en kan zo worden toegewerkt naar een duurzame financiering van beide projecten. 

Project Twee duurzame financieringsstrategieën Leren voor Morgen 
Jaar 2024
Type Advies, Onderzoek
Partijen Leren voor Morgen
Locatie Nederland