Een belangrijk onderdeel van het werk wat we bij Social Finance NL doen, is het verzamelen en analyseren van data. Denk aan (impact) analyses, metingen en rate-cards. Het gebruik hiervan kan alleen nog veel slimmer en efficiënter. Niet alleen voor onszelf en onze werkwijze, maar ook voor onze klanten. Daarom volgen wij al een tijdje de ontwikkelen bij onze collega’s van Social Finance UK op dit gebied. Eind 2019 spraken we met Kaj Siebert, Chief Technology Officer, over hun Digital Labs (lees hier het artikel). Björn Vennema gaf in datzelfde interview al aan dat hij kansen zag voor een dergelijke afdeling hier bij SFNL. En nu is het zover: team Data & Digital is een feit. Aan nieuwe collega Serge Ramadi de taak om dit vorm te geven. Samen met Björn vertelt hij ons over deze nieuwe afdeling.

Waarom zetten jullie in op Data & Digital?

Björn: “Op macro niveau zien we dat er enorme tech-ontwikkelingen zijn geweest om meer geld te verdienen in de wereld, maar als het aankomt op goed doen weten we nog helemaal niet hoe we technologie en data goed moeten gebruiken. De sector is wat dat betreft nog erg onvolwassen en weet nog niet hoe we met de juiste data-vaardigheden resultaten voor kwetsbare doelgroepen kunnen verbeteren. Wij pakken graag die handschoen op om daar stappen in te gaan zetten.

Bovendien hebben we in de afgelopen vier jaar gemerkt dat juiste inzet van data op onze reguliere projecten heel veel potentie heeft, maar dat we er nog niet altijd alles uit kunnen halen. Daarom zijn we erg blij dat Serge nu aan boord is. Met hem erbij kunnen we data efficiënter gebruiken en inzetten. Bijvoorbeeld aan het begin van een project, omdat we in die fase veel data verzamelen om analyses te doen en inzicht op te doen. En in een later stadium kunnen we ook effectiever zijn, omdat we betere tools kunnen inzetten om de data te presenteren of juist bruikbaar te maken voor de klant. Een concreet voorbeeld is de ontwikkeling van een rate-card, zoals we dat voor schuldpreventie in Rotterdam hebben gedaan. Dan is het cruciaal dat we de juiste data over de problematiek kunnen verzamelen van onder andere de gemeente en analyseren om tot een grondige waardering van de maatschappelijke effecten te komen.

Kortom, het mes snijdt aan twee kanten: het helpt onze eigen processen en het helpt onze klanten.”

Hoe gaan jullie dit aanpakken?

Serge: “Ik vind het belangrijk dat we het werken met data en digitale middelen benaderbaar maken. Juist in deze sector is het belangrijk om het overzichtelijk te houden en eenvoudige oplossingen aan te bieden. Met grote woorden en concepten komen gaat niet werken. Daar is de sector nog helemaal niet klaar voor. We willen juist helpen om organisaties klaar te maken voor die digitale transformatie en er samen achter komen wat er nodig is. Denk aan het inzichtelijk maken van data middels dashboards voor bijvoorbeeld goede doelen en vermogensfondsen.”

Wat zie je als de grootste uitdagingen?

Serge: “De belangrijkste uitdaging is het overtuigen van de impact gedreven organisaties dat het idee van een digitale transformatie niet eng is. Je kan digitaal transformeren zonder dat het je organisatie op zijn kop zet. Het kan op een efficiënte, stapsgewijze manier geïmplementeerd worden.  Voor mij persoonlijk is de grootste uitdaging het leren kennen van de Nederlandse markt en het natuurlijk het land, de cultuur en manier van werken. Als we succesvol willen zijn in deze markt, moeten we onze aanpak op maat maken voor hoe Nederlandse organisaties werken. Dat is voor mij nu de eerste uitdaging met mijn internationale achtergrond.

Wat willen jullie bereiken met het Data & Digital team?

Björn: “We zijn behoorlijk ambitieus. Dat hoort nou eenmaal bij ons. We geloven immers dat het systeem moet veranderen en meer resultaatgericht moet zijn in zowel de manier van werken als financieren. Dit past daar helemaal bij. Beter gebruik van data is cruciaal om de juiste resultaten voor kwetsbare doelgroepen te behalen. Dit is voor ons een onderdeel van die puzzel om systeemverandering teweeg te brengen. En nog een stapje verder, als we echt het verschil willen maken, moeten we oplossingen bouwen die schaalbaar zijn, niet alleen in Nederland. Juist met technologie is dat mogelijk. Dit is de perfect plek om wereldwijde impact te maken.”

Hoe zien jullie de internationale samenwerking met de andere Social Finance landen?

Björn: “Aansluitend op wat ik net zei: dit is hét veld waarop we internationaal kunnen samenwerken binnen ons wereldwijde Social Finance netwerk. Data spreekt namelijk een universele taal, dus we kunnen op dit gebied een hoop van elkaar leren en zelf toepassen binnen onze eigen omgeving en cultuur. SFUK loopt natuurlijk een stuk voorop op ons en we willen graag gebruik maken van de lessen die zij al geleerd hebben. Het zou zonde zijn als wij het wiel opnieuw gaan uitvinden.”

Serge: “Het interessante aan data en digitale middelen, is dat de vaardigheden die je ervoor nodig hebt universeel zijn en dus inwisselbaar voor elk land. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een app of het schrijven van codes. Natuurlijk is er ook altijd lokale kennis nodig om het daadwerkelijk in te zetten op projecten, maar een app die we hier gebruiken kan net zo goed in de UK gemaakt zijn.”

Tot slot: Serge, hoe bevalt het tot nu toe bij SFNL?

Serge: “Het bevalt me heel goed. SFNL is een hele open plek om te werken. Er is veel creativiteit en het team ziet overal mogelijkheden. We krijgen de kans om dingen uit te proberen die bij ons passen. SFNL komt niet met kant en klare oplossingen, maar streeft naar oplossingen op maat. Dat sluit perfect aan bij mijn persoonlijke visie op hoe ik graag te werk ga.”

Meer weten over onze Data & Digital afdeling? Neem dan contact op met Serge Ramadi via serge.ramadi@socfin.nl of 06-49 68 63 21