Dat Social Finance NL flink gegroeid is, zal niemand ontgaan zijn. Niet alleen in de capaciteit op projecten, maar ook in ondersteunende en specialistische functies. Zo zijn Jorine van der Wurff (foto links) en Jolanda Hovius (foto rechts) afgelopen zomer gestart als respectievelijk office manager en manager Data & Digi. Twee ervaren krachten die ervoor zorgen dat processen efficiënter worden ingericht, zowel in en rondom het kantoor als in projecten. We vroegen beide dames hoe ze hun rol, het team en SFNL als organisatie toe nu toe hebben ervaren.  

Vertel eens wat over jezelf en wat je bij SFNL doet

Jorine: “Ik ben Jorine, 42 en woon in Voorschoten met mijn man, drie kinderen en een kat. Bij SFNL ben ik office manager in de breedste zin van het woord. Ik ben een soort spin in het web en dat houdt in dat ik mij met van alles bezighoudt. Van alle logistieke zaken op kantoor tot aan de administratie, events, reizen, afspraken en de planning.”

Jolanda: “Mijn naam is Jolanda, ik ben 33 en woon in Amsterdam met mijn vrouw, dreumes en twee katten. Bij SFNL ben ik manager Data & Digi. Een vrij nieuwe functie bij SFNL die door mijn voorganger net wat anders werd ingevuld. Die had een wat technischer profiel en ik zie mezelf meer als de schakel tussen data en inhoud. Ik kan een vraagstuk vertalen naar een monitor, maar ik kan ook vanuit een monitor vertellen hoe je beleid moet schrijven. Ik breng die werelden bij elkaar en het liefst op een bestendige, continue basis. Daar bedoel ik mee dat we bijvoorbeeld na de oplevering een maatschappelijk businesscase deze ook digitaal inzichtelijk maken en zo inrichten dat het steeds gevuld wordt met nieuwe data, zodat er kan worden bijgestuurd wanneer nodig. Data & Digi is nog in ontwikkeling, maar ik denk het gebruik van de juiste impactdata heel waardevol is voor onder andere besluitvorming.”

Hoe ben je hier terechtgekomen?

Jorine: “Via de kracht van social media en de kracht van het netwerk van Ruben en Björn. Ik was freelancer en op zoek naar nieuwe opdracht. Daar heb ik een bericht over geplaatst op LinkedIn en via een repost met een mooie aanbeveling kwam ik in gesprek met Ruben. Daarna ook met Björn en voor ik het wist had ik weer een vaste baan!”

Jolanda: “Ik toevallig ook via mijn netwerk. Ik zat nog in mijn zwangerschapsverlof en toen kwam een collega langs van de gemeente Amsterdam waar ik op dat moment werkte. Zij attendeerde mij op de vacature bij SFNL, ik ben op gesprek gegaan en ‘the rest is history’.

Wat trok je aan bij SFNL?

Jolanda: “Ik had het naar mijn zin bij de gemeente waar ik beleidsadviseur monitoring en datasturing was, maar miste inmiddels het pionieren een beetje. Het feit dat vacature bij SFNL vrij nieuw was en de organisatie nog klein maar groeiende, sprak mij enorm aan. En natuurlijk de maatschappelijk betrokken kant en insteek”

Jorine: “Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde: de kleine, groeiende organisatie trok mij aan en ik wilde ook het liefst weer een klus bij een maatschappelijk betrokken organisatie. Die klus werd dus weer een dienstverband, maar daar ben ik heel blij mee. Als freelancer ben je wel betrokken, maar dat is toch anders. Ik vind het echt leuk om weer samen met collega’s ergens aan te bouwen en weer ergens echt onderdeel van uit te maken.”

Wat viel je het meest op toen je startte bij SFNL?

Jorine: “De sportiviteit binnen het team vond ik nogal overweldigend.”

Jolanda: “Nou, zeg dat wel! Er zijn bizar veel hele sportieve mensen in het team. De marathons vliegen je om de oren.”

Jorine: “En verder vooral de vrijheid en flexibiliteit. Zo is het best bijzonder dat ik mijn rol als office manager eigenlijk grotendeels op afstand uitvoer. Dat is natuurlijk niet heel standaard bij mijn vakgebied, maar hier kan dat gewoon en laten we zien dat het werkt. Het is heel fijn dat dat vertrouwen er vanaf het begin was.”

Jolanda: “Nu je het zegt ja, zo had ik er ook nog helemaal niet naar gekeken. Ik vond dat direct al heel normaal, omdat jij wel gewoon alles regelt. En goed ook! Zelf viel mij de veelzijdigheid van de opdrachten meteen op. Het is niet één thema waar SFNL zich op richt, maar maatschappelijk heel breed.”

Wat vind je de grootste kracht van SFNL?

Jolanda: “Dat is denk ik die veelzijdigheid die ik net noemde. Doordat we op zoveel onderwerpen zitten, kun je goed zien waar ons systeem in Nederland echt wringt. We streven met zijn allen naar verbetering van dat hele systeem, maar weten dat we dat alleen via verschillende wegen en projecten kunnen bereiken. Daardoor zijn we denk ik ook heel verbindend.”

Jorine: “Helemaal mee eens. En de kracht van SFNL is denk ik ook de snelheid. We hebben weliswaar geen winstoogmerk, maar we zijn wel een commerciële organisatie. Dat komt de snelheid van processen en veranderingen die je teweeg wil brengen ten goede.”

Jolanda: “Dat klopt. Ik heb voor veel overheden gewerkt. Dat zijn vaak grote organisaties en omdat rechtmatigheid heel belangrijk is, kunnen projecten en processen veel tijd kosten. Bij SFNL richten we ons met een klein team op concrete resultaten.”

Wat is het leukste wat je tot nu toe bij SFNL hebt gedaan/meegemaakt?

Jorine: “Dat is voor mij sowieso de Impact Talk van afgelopen 6 december! Daar heb ik echt met veel trots aan gewerkt. Het was een groot event met een internationale gast en een boeklancering. Daar gaat mijn hart wel sneller van kloppen. Ik vond het heel gaaf om zo’n event al zo kort nadat ik hier kwam werken al voor elkaar te boksen.”

Jolanda: “Dat kan ik me helemaal voorstellen. Het was ook echt een gaaf evenement en ik denk een hoogtepunt voor het hele team. Het leukste wat ik tot nu toe gedaan heb, is het opleveren van het impact dashboard voor Stichting Studeren en Werken op Maat (SWOM). Dat was mijn eerste echte project en ik ben erg trots op wat daar nu staat. Hoe dat precies in elkaar zat en wat de resultaten waren, wordt binnenkort wereldkundig gemaakt. Dus stay tuned!

Wat vinden jullie van het team?

Jorine: “Ik vind het heel leuk om te zien dat er binnen het team veel verschillende achtergronden zijn. Als je op onze teampagina kijkt, zie je allemaal verschillende opleidingen en voorgaande werkgevers. Het is niet zo dat de meeste collega’s een financiële of economische achtergrond hebben. Dat geeft een hele leuke dynamiek in het team.”

Jolanda: “Dat klopt inderdaad. Iedereen is heel maatschappelijk gedreven en dat verbindt heel erg. En we zijn echt met elkaar de werkwijze van SFNL aan het vormgeven en neerzetten. Dat is heel leuk om te zien en ook om aan bij te dragen.”

Wat voegen jullie zelf toe aan het team?

Jorine: “Ik ben heel goed in het overzicht bewaren en ik breng graag orde in de chaos. Dat is soms wel nodig in het kantoor en het groeiende team. Daarnaast ben ik echt een regelaar. Gewoon dingen voor elkaar boksen, daar ga ik vrij goed op.”

Wil je meer lezen over ons team? Kijk dan op https://socfin.nl/over-social-finance-nl/team-bestuur/

Jolanda: “Ik ben een verbinder. Tussen het verhaal en cijfers en vice versa. En ook in het team denk ik dat ik wel een verbindende rol heb. Maar ik kan ook best uitgesproken en direct zijn en anderen even scherp stellen.”

Jorine: “Ja dat herken ik ook van mezelf wel. Wij hebben allebei natuurlijk ook een andere rol in het team dan de meeste collega’s die in vaste teams op projecten werken, maar dat gaat eigenlijk heel goed.”

Tot slot: heb je nog een verborgen talent wat je graag met ons wil delen?

Jolanda: “Ik heb geen verborgen sporttalent, maar ben wel heel creatief actief. Zo zit ik in een orkest waar ik fluit en piccolo speel en ik houd ook erg van aquarel schilderen of werken met Tiffany glas. En ik verras mijn collega’s zo nu en dan graag met een lekker baksel. Dat wordt volgens mij wel gewaardeerd.”

Jorine: “Zeker! Ik heb zelf niet veel hobby’s naast tijd doorbrengen met familie en vrienden, maar ik heb wel ontdekt dat ik verborgen bal-talenten heb. Ik ben namelijk best wel goed in bowlen en pingpongen. Dus bij deze daag ik graag het sportieve SFNL-team uit voor een potje bowlen!”

Wil je meer lezen over ons team? Kijk dan op https://socfin.nl/over-social-finance-nl/team-bestuur/