Als overheid, sociaal ondernemer of impactfinancier is sociaal-maatschappelijke impact dé kern van je missie. Maar hoe maak je deze impact zichtbaar? Hoe toon je aan dat de waarde die je creëert daadwerkelijk effect heeft? En, misschien nog wel belangrijker, hoe stuur je hierop, zodat je niet alleen je doelstellingen behaalt, maar ook strategisch kunt bijsturen om nog meer waarde te kunnen creëren? Dit zijn vraagstukken waar ik mij als Manager Data & Digi graag mee bezighoud. In deze blog neem ik je daarom mee in hoe we bij SFNL datagedreven en digitale oplossingen inzetten.

Eerst maar even terug naar de basis waarom we dit doen. Allereerst valt op dat bij het zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken nog te vaak belangrijke beslissingen gebaseerd worden op onderbuikgevoel of losse aannames. Door relevante data te verzamelen en dit in- en overzichtelijk te maken kun je complexe maatschappelijke vraagstukken tastbaar maken en vroegtijdig trends signaleren. Zo kun je niet alleen de impact die je maakt meten, maar ook de effectiviteit van je interventies verbeteren en waar nodig bijsturen.

Praktische handvatten

Wie wil dat nou niet, zou je denken. Toch kan het werken met data vaak als een grote uitdaging voelen. Waar begin je? Welke data is relevant? Hoe verzamel je deze? Welke digitale middelen heb je daarbij nodig? Als SFNL hebben we inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met het verzamelen, verwerken en presenteren van impactdata. Uit die ervaring deel ik graag wat praktische handvatten om die uitdagingen aan te pakken:

  1. Een eerste stap in datagedreven werken, is het bepalen welke informatie je écht nodig hebt. Begin met heldere doelstellingen en bepaal welke indicatoren daarbij horen. Een impactnarratief, zoals een Theory of Change, kan hierbij helpen.
  2. Richt je op data die direct inzicht geeft in de impact die je wilt realiseren, zoals verbeteringen in de leefomstandigheden of het aanpakken van sociale problemen. Maak duidelijke afspraken over definities en wees praktisch: hoe verzamel je de data en hoe waarborg je de privacy van betrokkenen?
  3. Maatschappelijke impact verandert voortdurend door de dynamische context waarin je werkt. Door data regelmatig te analyseren, kun je trends identificeren en snel inspelen op ontwikkelingen. Automatiseer waar mogelijk de dataverzameling- en verwerking om je team te ontlasten, maar zorg dat je enige flexibiliteit behoudt. Zo kun je eenvoudig nieuwe indicatoren toevoegen of analyses aanpassen op basis van nieuwe inzichten.

De praktijk: het impactdashboard

De laatste en misschien wel belangrijkste stap is waar en hoe je de verzamelde data inzichtelijk maakt. Bij SFNL doen we dat in wat we een impactdashboard noemen. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe we dit hebben vormgegeven bij het Leergarantiefonds van Start Foundation.

Impact dashboard Leergarantiefonds

Het Leergarantiefonds is een innovatief financieringsmodel dat is opgezet om sociaal ondernemers te ondersteunen bij het aanbieden van ontwikkeltrajecten. Dit doet het Leergarantiefonds door een voorschot te geven op de financiering, waardoor mensen die een ontwikkeltraject nodig hebben sneller aan de slag kunnen. De ondernemers proberen de financiering zoveel als mogelijk terug te halen bij de daarvoor geëigende instanties en alternatieve financieringsbronnen, zoals donaties. Het impactdashboard brengt de doelgroep en het bereik van de sociaal ondernemers, de resultaten van de ontwikkeltrajecten en de financieringsstromen in beeld. Sociaal ondernemers hebben toegang tot zowel hun eigen gegevens als van het gehele Leergarantiefonds en gaan hierover met elkaar in gesprek om van elkaar te leren.

Versterk je maatschappelijke impact

Datagedreven werken stelt je in staat om niet alleen je huidige impact te vergroten, maar ook om potentiële samenwerkingspartners en investeerders te overtuigen van je aanpak. In een tijd waarin sociale investeerders steeds meer waarde hechten aan meetbare resultaten, kan het verschil tussen subjectieve en datagestuurde rapportages cruciaal zijn voor het succes en de groei van je organisatie. Door data op een slimme manier in te zetten, maak je je maatschappelijke missie nog sterker en effectiever.

Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen om data in te zetten voor het versterken van jouw maatschappelijke impact? Neem dan vooral contact op via jolanda.hovius@socfin.nl. Samen kunnen we kijken naar de mogelijkheden om jouw impact verder te vergroten.