Aldus onze tweede podcastgast Derk Jan Terhorst, CFO van Tony’s Chocolonely (Tony’s). “Daar zie je dat de kosten natuurlijk voor de baten uitgaan, dus je zult ook investeringen moeten doen om je impact groter te maken.” Zo verzekerde hij ons. Daar zit natuurlijk wat in: hoe groter je wordt, des te meer impact je kunt maken. In het geval van Tony’s is dat hoe groter zij worden, hoe meer chocolade op een eerlijke manier wordt gemaakt en hoe beter de cacaoboeren in Afrika het hebben. Maar het vinden van de juiste investeerders lijkt ons nog niet zo makkelijk wanneer winst geen doel is, maar een middel.
Due diligence twee kanten op
Volgens Derk Jan is goede ‘due diligence’ die twee kanten op gaat daarom heel belangrijk wanneer je op zoek bent naar investeerders. Dus dat je niet alleen de potentiële investeerder jouw bedrijf onder de loep laat nemen om te kijken of alles wat je zegt klopt, maar dat je dat zelf ook doet bij de potentiële investeerder. Zo weet je zeker dat je op één lijn zit en dat wanneer er op een gegeven moment een trade-off gekozen moet worden tussen bijvoorbeeld winst of impact, je daar allebei hetzelfde over denkt. Die keuze lijkt ons vrij duidelijk: “Impact natuurlijk!”.
Commercieel succes leidt tot impact
Maar dat is niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet bij een snelgroeiende organisatie. Volgens Derk Jan moet je daarom in een vroeg stadium goede afspraken maken over hoe je precies met het geld omgaat en hoe bepaalde beslissingen worden genomen. En daar hoort een beetje commercieel denken natuurlijk ook bij. Want bij een product als chocolade geldt natuurlijk heel simpel dat als je meer verkoopt, er meer bonen kunnen worden afgenomen en er meer boeren een leefbaar inkomen krijgen. Bovendien zijn consumenten zich steeds meer bewust van waar hun producten vandaan komen en hebben zij er ook steeds meer behoefte aan dat dit eerlijk en duurzaam is. Dus meer commercieel succes, betekent hier uiteindelijk meer impact.
Sociaal en economisch commercieel
Ok, dus winst maken is niet het belangrijkste, maar wel nodig. Want volgens Derk Jan is de kern van een succesvolle sociale onderneming dat sociaal en financieel succes samen gaat. Dat versterkt elkaar en zorgt dat je kan groeien en nog meer impact kunt maken. Tony’s is erin geslaagd de groei de eerste jaren te financieren met leningen van banken. Op deze manier houd je als eigenaar volledig zeggenschap. Pas als je de juiste koers hebt en een duidelijke reden of doelstelling, is het verstandig om de juiste investeerders aan te trekken, zo adviseert Derk Jan onze luisteraars.
The bigger picture
Op dat punt is Tony’s inmiddels wel gekomen. In 2020 zijn Verlinvest en JamJar als investeerders ingestapt. Want, zoals Derk Jan zegt: “Het is leuk dat wij in Nederland marktleider zijn, maar Nederland is maar een klein land. Dus als je echt op wereldwijde schaal impact wil maken, moet je internationaal gaan”. Een belangrijke aanvulling hierop gaat natuurlijk over het grotere geheel. Er zijn namelijk nog veel meer organisaties in de keten en nog veel meer chocolademerken. Als je die ook meekrijgt, dan ben je pas echt goed bezig. Gelukkig heeft Tony’s dat ook in het vizier en zijn ze bezig met een open chain platform om te zorgen dat andere, grote chocopartners ook aanhaken bij hoe zij de bonen ‘sourcen en processen’. In hun jaarFAIRslag (wat een top titel!), wordt dit uitgebreid beschreven.
Issue awareness
Hoe meer instanties en chocoladebedrijven er meedoen, hoe beter. Een belangrijk middel daarvoor is het vergroten van de ‘issue awareness’. En daar is Tony’s behoorlijk goed in. Alleen al de vorm en de wikkel van de chocolade helpen om het verhaal te vertellen. En dat is nodig, want de meeste mensen die chocolade eten hebben namelijk geen idee wat er allemaal gebeurt in de keten. Dus door gewoon overal het verhaal te vertellen, zoals in deze podcast of via journalisten en de politiek, hoopt Tony’s dat er steeds meer partijen verantwoordelijkheid nemen om de misstanden aan te pakken. Want, zoals Derk Jan zegt: “Het is in deze tijd, in deze eeuw, natuurlijk doodzonde dat een product dat gewoon een luxeproduct is, dat daar zoveel misstanden aan het begin van de keten zitten.”
Power to the people
Ook hier kunnen we, net als in de podcast met Marilou van Golstein Brouwers, concluderen dat de échte veranderkracht bij onszelf ligt. Wij zijn de consument die de chocolade koopt en die kan eisen dat de keten van waar de chocolade vandaan komt op orde is. Dat een sociale onderneming ons daartoe kan bewegen door binnen 15 jaar marktleider te worden in Nederland, daar kunnen wij alleen maar ontzettend veel respect voor hebben!
Luister hier naar de podcast