Aldus podcastgast Thami Schweichler. Als oprichter en directeur van Makers Unite biedt hij kansen aan nieuwkomers door ze te koppelen aan creatieve ondernemers en lokale modestudenten om samen duurzame producten te maken. Hiermee helpt Thami niet alleen nieuwkomers, maar ook de studenten met een carrière in de creatieve sector. Het is dan ook zijn missie om te laten zien dat de integratie van (vluchtelingen) migranten anders kan: goed ondernemerschap, commerciële modellen en duurzame productie kunnen bijdragen aan de maatschappelijke betrokkenheid van nieuwkomers in ons land. Door de omzet van Makers Unite te investeren in sociale projecten van nieuwkomers probeert Thami ook zijn lokale impact te vergroten. Om deze cirkel rond te krijgen, heeft hij net als alle sociaal ondernemers investeerders nodig.
Geld met een missie
Thami heeft een duidelijke visie op het aantrekken van investeerders voor Makers Unite. Niet alleen wil hij middels investeerders zijn sociale onderneming versterken door op te schalen en meer omzet te creëren. Ook moet de investeerder aansluiten bij de missie en doelstellingen. Dan kunnen investeerders hem scherp houden om zijn sociale missie te bewaken tijdens de ontwikkeling van Makers Unite. Maar is het wel mogelijk om voldoende investeringen aan te trekken van financiers die investeren in dit type organisaties en de missie van Makers Unite onderschrijven? Thami geeft aan dat er genoeg geld in Nederland beschikbaar is om sociale ondernemers te financieren, maar dat de verbinding tussen investeerders en sociale ondernemers beter moet worden. Het gaat vaak om een kleine club financiers die efficiënt willen investeren in een bepaald type sociale ondernemingen, maar hebben soms moeite om elkaar te vinden.
Collectiviteit voor continuïteit
In de verbinding tussen financiers en sociale ondernemingen zie je vaak het belang van de oprichter voor het succes van de organisatie. De oprichter is doorgaans het gezicht van het bedrijf en daarmee onmisbaar voor het aantrekken van klanten en samenwerkingspartners. Toch ziet Thami graag dat ook het team meer zichtbaar is. Zijn opvatting van goed ondernemerschap is dan ook om samen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid dragen. Dan creëer je een inclusieve, gelijkwaardige onderneming met een gedeelde visie.Ook leert zijn ervaring dat co-creatie en collectiviteit essentieel is voor de continuïteit van een onderneming. Wel staat de oprichter centraal in het ontwikkelen van de strategie, het identificeren van benodigde capaciteiten en het optimaal benutten van ieders kwaliteiten.
Van kansen krijgen naar kansen creëren
Niet alleen is Thami een ervaren sociale ondernemer, ook is hij zelf ervaringsdeskundige als Braziliaanse nieuwkomer in Canada, Frankrijk en Nederland. En dat draagt bij aan zijn visie en kwaliteit als sociaal ondernemer. “Het steeds opnieuw moeten creëren van je eigen kansen en netwerk, maakt je bewuster van je eigen krachten en mogelijkheden.” Hierdoor ervaart hij dat het makkelijker is om talenten van anderen te identificeren en hen de kans te geven deze ook te ontdekken. Maar het valt natuurlijk niet mee om kapitaal aan te trekken in een land waar je geen netwerk hebt en de taal niet kent. We vragen Thami hoe hij deze barrières heeft kunnen doorbreken. Hij geeft het motiverende advies aan startende ondernemers om te blijven bewijzen dat hun visie en concept werkt. “Als je exposure krijgt bij de juiste groep investeerders, kan je jouw idee van de grond krijgen”. Daaraan voegt Thami de belangrijkste les toe die hij zelf ooit kreeg: “de meest belangrijke persoon ter wereld de persoon is die je voor je in de spiegel ziet. Luister goed, wees bewust en onthoud: er zijn genoeg kansen in Nederland om je plannen reëel te maken, of je nou migrant bent of niet.”
Luister hier de podcast