Het Sociaal Innovatiefonds (SIF) ondersteunt werkgevers bij het doen van investeringen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Inmiddels werkt het SIF al samen met negen ondernemingen op weg naar een inclusieve werkvloer. Eén van deze ondernemingen is CupXchange, dat een herbruikbare bekeroplossing biedt voor ondernemers. Het bedrijf is een initiatief van Ciparo Products, en zet zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt. Aan het begin van de samenwerking met het SIF had CupXchange als ambitie om op den duur 12 duurzame banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te creëren. Daarnaast werkt het bedrijf samen met sociale werkbedrijven, waar ze nog eens 34 duurzame banen wilden realiseren. Inmiddels zijn we een tijd verder, en dus zijn we benieuwd hoe het gaat bij CupXchange. We interviewden medeoprichter Chong Hu.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe gaat het nu met jou en CupXchange?
Het gaat goed! Binnenkort openen we een nieuwe vestiging in Eindhoven, daar kijken we heel erg naar uit. Het heeft lang geduurd om dat helemaal op te zetten en er zit veel bloed, zweet en tranen achter, dus daar ben ik erg trots op. Verder zijn we een hele leuke samenwerking aangegaan met Rotterdam Festivals, daar zijn we partner van en zo helpen we met het verduurzamen van evenementen in de stad. We doen bijvoorbeeld Keti Koti, maar ook de Wereldhavendagen in september worden heel druk. We zijn trots dat we daaraan mee mogen werken.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben ontzettend trots op ons werk achter de schermen. We werken veel samen met mensen met een vluchtelingenachtergrond die in azielzoekerscentra wonen. Veel van onze collega’s wonen bijvoorbeeld in het azc in Den Haag, dat nu gaat sluiten. Daardoor moeten sommige van onze collega’s verhuizen naar buiten de stad. We gaan dan meteen met het COA in gesprek om ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk terug mogen komen en een plek in Den Haag kunnen krijgen. We hebben natuurlijk heel veel toffe samenwerkingen met klanten, maar achter de schermen zetten we ons in om zo veel mogelijk voor onze collega’s te kunnen betekenen. Daar ben ik misschien wel het meest trots op.
“We hebben natuurlijk heel veel toffe samenwerkingen met klanten, maar achter de schermen zetten we ons in om zo veel mogelijk voor onze collega’s te kunnen betekenen. Daar ben ik misschien wel het meest trots op.” – Chong Hu, medeoprichter CupXchange
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om te investeren in inclusieve banen?
Dat is een goede vraag, ik denk niet dat we van nature per se idealistisch zijn. We zijn wel altijd erg sociaal en inclusief geweest als bedrijf, we hebben bijvoorbeeld al lang mensen met chronische ziekten werken. Voor hen kijken we dan graag of we toch een plek binnen onze organisatie kunnen bieden.
Toen we aan het concept van CupXchange werkten, wilden we het ook echt goed doen en een sterke propositie neerzetten. Daarnaast leek het ons gewoon heel gaaf om hierin te investeren. Het was dus niet per se vanaf de start vanuit idealisme gedreven, en begon als goed verkoopverhaal. Maar gaandeweg kwamen we erachter dat we het ook gewoon echt heel leuk vinden en het investeren in een inclusieve arbeidsmarkt in onze bedrijfsvoering wilden verankeren.
Hoe zijn jullie bij het SIF terechtgekomen?
Via de Rabo Foundation zijn we in een netwerk van een aantal partijen terechtgekomen en uiteindelijk bij het SIF beland. Zo’n anderhalf jaar geleden startten de gesprekken met het SIF, en kwam ook het Apostolisch Genootschap erbij. Dat vond ik heel interessant, want ik kende de organisatie helemaal niet. Het bleek een heel bijzondere organisatie met hele bijzondere mensen. We blijven altijd zoeken naar nieuwe partners, en soms kom je mensen tegen die bij je passen, zoals toen.
Wat is voor jullie de belangrijkste toegevoegde waarde van het SIF?
Ten eerste is het SIF natuurlijk doorgekomen met financiering. Maar wat we ook merken, is dat we van het SIF de meest kritische vragen krijgen. We moeten echt veel onderbouwen tegenover het SIF. En dat is voor ons heel waardevol, want het verplicht ons om echt goed na te denken over de keuzes die we maken. Onze businesscase voor het SIF is de meest uitgebreide. Als je bij het SIF een goed verhaal hebt, heb je dat overal. En dat bedoel ik positief.
Hoeveel meer banen hebben jullie kunnen aanbieden door het SIF?
De grootste verandering moet nog plaatsvinden, die gaat vooral in Eindhoven komen. Daar willen we een vaste groep inzetten van zo’n 4 à 8 mensen. In Amsterdam hebben we ook wel echt een gamechanger, waar we in de toekomst 6 tot 12 nieuwe banen aan kunnen gaan bieden. De grootste verandering moet dus nog plaatsvinden, maar de plannen zijn concreet.

Medewerkers van CupXchange in Utrecht. Foto: CupXchange
Wat is jouw boodschap aan andere sociaal ondernemers?
Leer van anderen! Je hoeft niet zelf alles uit te vinden. Ga op zoek naar andere sociaal ondernemers en neem contact op met mensen die dit al eens eerder gedaan hebben. Dat heb ik ook gedaan. Het lastige aan sociaal ondernemen is om de meerwaarde van je bedrijf te vertalen naar euro’s. Al die uren extra begeleiding bijvoorbeeld, krijg je daarvoor betaald of word je op dezelfde weegschaal gelegd als mensen die dat niet doen? Dat is de uitdaging commercieel gezien. Maar ik wil vooral meegeven dat het gewoon heel leuk is, en als je graag mensen wil helpen dat sociaal ondernemen een hele mooie manier is om dat te doen.
Hoe zie je de toekomst van CupXchange en de inclusieve arbeidsmarkt voor je?
Ik ben natuurlijk een ondernemer, geen professor. Ik heb geen diepe analyses over de inclusieve arbeidsmarkt, ik ben er slechts onderdeel van en doe er ook gewoon aan mee. Het mooie aan de inclusieve arbeidsmarkt vind ik dat het zo breed is. We bieden een veilige werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waar ze zich thuis voelen en het naar hun zin hebben. En als zij uiteindelijk kunnen doorstromen is dat natuurlijk helemaal mooi.
Hoe richt je die veiligheid en ondersteuning in?
We hebben een aantal taalbuddy’s en jobcoaches. Maar het is ook heel simpel – zolang je jezelf maar benaderbaar en behulpzaam opstelt. Als je niet geeft om wat iemand te vertellen heeft, niet empathisch bent en niet luistert naar de problemen waar mensen tegen aanlopen, wordt het heel lastig. Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben, maar je moet wel begrijpen hoe de mens werkt. Waar ze ook vandaan komen en wat de situatie ook is. Het gaat erom dat iemand zich prettig en veilig voelt.
Wat een mooie woorden, heel erg bedankt. Succes de komende tijd met de mooie stappen die er voor CupXchange aankomen.
Meer informatie over het Sociaal Innovatiefonds en de werkgevers die vanuit het fonds gefinancierd zijn, vind je op www.sociaalinnovatiefonds.nl.