Duurzame oplossingen, participatie en zorgvuldig met financiële middelen omgaan spelen een belangrijke rol in het werk van Sabine Oudt, manager bij Social Finance NL. “Giet daar een fashion-sausje over en je krijgt mijn grootste hobby: shoppen bij kringloopwinkels. Dat in deze branche ook aan resultaatmetingen wordt gedaan doet mijn hart nog sneller kloppen.”

Dankzij kringloopwinkels kan iedereen goed en duurzaam gekleed door het leven gaan zonder de hoofdprijs te betalen. Een bijzondere combinatie in de kledingbranche: goedkoop en leuk is makkelijk met al die fast fashion-ketens, maar de negatieve impact is allang geen geheim meer. “Gelukkig zijn er steeds meer duurzame kledingmerken, maar helaas kan niet iedereen dat betalen”. Kringloopwinkels zijn er in alle soorten en maten, maar die met het Keurmerk Kringloopbedrijven van de Branche Kringloopbedrijven Nederland (BKN) zetten zich volop in voor mens en milieu.

Win-win-situatie
Afgedankte goederen krijgen een tweede leven, ze verwerken wat niet wordt verkocht op een verantwoorde manier. “Ik vind het ook fantastisch om te zien dat bij kringloopwinkels werknemers rondlopen die ergens anders niet zo makkelijk aan de bak komen en met zo veel passie elektronica testen of een etalage inrichten. En – niet onbelangrijk – je koopt voor een habbekrats de mooiste kleding!” Sabines garderobe bestaat voor zo’n 95 procent uit kringloopkleding en iedere week komt er wat bij. “Over mijn bijdrage aan de totale omzet moet ik niet te lang nadenken, maar ik kan het me permitteren’.

Maar wat als je in de bijstand zit en geen geschikte outfit hebt voor dat ene sollicitatiegesprek? Gelukkig zijn er initiatieven als Dress for Succes die wij als Social Finance NL keihard toejuichen!”

Dress for Success
Het is geen kringloopwinkel, maar een non-profitorganisatie die mensen met een minimuminkomen voorziet van passende outfits en adviezen voor een sollicitatie of acquisitiegesprek. Hiervoor gebruiken ze gedoneerde (tweedehands) kleding. Het bedrijf laat mooie resultaten zien. Toch blijft de organisatie kritisch. Bestuurslid Josje Bootsma: “Ondanks de positieve resultaten zagen we ruimte voor verbetering qua doelgroep. Nu komen er vaak mensen die korter in de bijstand zitten, jonger zijn, of met een hoger opleidingsniveau. Wij willen juist ook klanten bereiken die langer dan vijf jaar werkloos zijn. Het kan zijn dat ons percentage succesvolle sollicitaties daarmee omlaag gaat, maar het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om ook deze moeilijkere doelgroep te helpen.”

Het valt op dat de klanten zulke hoge waarderingen geven. Hierover zegt Josje: “Ze voelen zich serieus genomen en krijgen weer zelfvertrouwen. Een kleedsessie duurt ruim een uur en begint met een gesprek. Waar ga je solliciteren? Wat past bij jou? Als ze met opgetrokken schouders binnen komen gaan ze met opgeheven hoofd de deur uit. En dan durven ze in hun sollicitatiegesprek ook zichzelf te zijn.”

Resultaatmetingen social fashion-branche
BKN benchmarkonderzoek 2017
Aantal bij BKN aangesloten kringloopwinkels: 206

Totaal aantal medewerkers: 13.500
Totale winkelomzet: €95 miljoen
140 miljoen kilo aan ingezamelde producten
105.000 ton CO2-besparing

Resultaten Dress for Success 2017
In totaal vonden 2188 kleedsessies plaats

63% van de klanten had een geslaagde sollicitatie
Van de klanten was 49% vrouw en 51% man
Gemiddeld rapportcijfer dat de klanten gaven was 8.8