Strategie innovatieve financiering voor ActionAid International
Het veranderende landschap van hulp en ontwikkeling leidt tot aanzienlijke uitdagingen voor fondsenwerving door non-profitorganisaties en NGO’s. Factoren zoals financiële druk op overheden door crises, een veranderend politiek en economisch klimaat en stijgende kosten maken fondsenwerving steeds complexer. Ook ActionAid International ondervindt hiervan de gevolgen. Om haar missie te blijven realiseren en haar impact te vergroten, is ActionAid op zoek naar innovatieve manieren om extra fondsen te werven en nieuwe financieringsbronnen aan te boren.
Vraag ActionAid International
ActionAid vroeg Social Finance NL om te helpen bij het verkennen van nieuwe financieringsmodellen en strategieën om de fondsenwervingscapaciteit te vergroten. Het doel was om een solide basis te creëren voor duurzame fondsenwerving die zowel aansluit bij ActionAid’s waarden, zoals feminisme en dekolonisatie, als voldoende flexibel is om in te spelen op toekomstige uitdagingen.
Aanpak SFNL
Social Finance NL voerde een strategisch onderzoekstraject uit, waarbij literatuuronderzoek werd gedaan naar bestaande financieringsmodellen, met een focus op modellen die passen bij ActionAid’s missie en kernwaarden. Een van de nieuwe benaderingen is het inzetten van innovatieve financieringsmethoden om meer ongebonden financiering te genereren. Een andere mogelijkheid is het gebruik van traditionele financiële instrumenten, zoals concessionele leningen, om meer kapitaal beschikbaar te maken voor fondsenwervingsactiviteiten. De kansen en risico’s van deze benaderingen zijn in kaart gebracht en getoetst aan relevante beleidskaders. Om de onderzoeksresultaten te verrijken en te valideren, voerden we interviews met veldexperts en met meerdere Global Leadership Teams van ActionAid.