Overheden worden geconfronteerd met een groot aantal maatschappelijke uitdagingen, zoals wonen, zorg, onderwijs, veiligheid en klimaat. Voor deze en vele andere onderwerpen wordt beleid ontwikkeld en een budget samengesteld waarin wordt besloten hoe middelen worden ingezet. 

De meest voorkomende manier van financieren bij de overheid is het betalen voor de diensten van een partij, ongeacht het behaalde resultaat. Maar als partijen worden betaald voor hun diensten in plaats van hun behaalde resultaten, bestaat de kans dat de doelgroep niet optimaal wordt geholpen. En dat is zonde, want de middelen zijn schaars en kunnen maar één keer worden uitgegeven. 

Resultaatfinanciering biedt een oplossing voor deze uitdagingen, door financiering te verbinden aan behaalde resultaten in plaats van inspanningen van de uitvoerende partij. Hoewel dit instrument veel kansen biedt om effectiever samen te werken en te financieren, is resultaatfinanciering tien jaar na haar introductie in Nederland nog altijd een niche instrument binnen de overheid. Hoe komt dit? Hoe zit dit in andere landen? En waar liggen kansen om dit instrument impactvol in te zetten? 

In dit rapport kijken we terug op tien jaar resultaatfinanciering in Nederland, met een focus op Social Impact Bonds (SIB’s), en onderzoeken we de best practices in andere landen. Hieruit trekken we conclusies of en op welke manier resultaatfinanciering verankerd moet worden in beleid.