Binnen de eerste Nederlandse SIB was Buzinezzclub de uitvoerder. Oprichter en bestuurder Leo van Loon is er trots op: “Het was zelfs de eerste in continentaal Europa èn de eerste waarbij de sociaal ondernemer ook heeft geïnvesteerd. Een wereldprimeur!”

Hoe is de Buzinezzclub bij een SIB terechtgekomen?
Alle credits voor het opperen van de SIB gaan naar wet-houder Marco Florijn. Hij wilde een gemeente die resultaat-gericht werkt en had over dit instrument gehoord. Van een PvdA-er zoals hij verwacht je dat enthousiasme wellicht wel, maar ook zijn opvolger van Leefbaar Rotterdam heeft de SIB volledig omarmd!

Wat vind je zo goed aan de SIB?
Als overheid leg je het risico weg. De investeerder kan 10% verdienen of 100% verliezen, maar wel specifieke problemen in eigen stad of land op nieuwe manieren aanvliegen. De so-ciale ondernemer is niet langer afhankelijk van jaarcontracten, waarin de overheid geen garantie geeft op levering van deelnemers (of “members”, zoals wij ze noemen). Dat risico ligt dus bij de ondernemer en dat is in mijn ogen niet helemaal fair: de overheid heeft de diepste zakken en de macht over wie wordt geholpen. Zij zijn de partij die de besparingen kunnen realiseren. De SIB brengt balans in dit speelveld. Want met investeerders in het spel moet je als gemeente wel deelnemers leveren.

Deze SIB is vooral geslaagd omdat we het “trucje” nu zelf kunnen uithalen. In plaats van een derde SIB op te zetten hebben we namelijk een aanbesteding uitgeschreven bij de gemeente en gekregen! Dat is een garantie voor 100 deelne-mers per jaar, zonder investeerder.

Wat heb je geleerd van de SIB?
De ene bespaarde uitkeringsdag is de andere niet, daar moet je rekening mee houden. De gemeente Rotterdam kon in veertig jaar administratie niet onderscheiden hoe iemand uit de uitkering was gegaan: had hij een baan gevonden of was hij de gevangenis in gegaan?

Een ander voorbeeld: de Buzinezzclub krijgt mensen in een klap op een hbo-opleiding, dat is een heel andere sprong dan zomaar aan een willekeurige studie beginnen. Daarom wilden we bij een vervolg-SIB (wat uiteindelijk een aanbesteding werd) inkomens- of opleidingssprongen meenemen in de calculatie. Dat was wel een belangrijke les.Voor ons is de SIB dus ideaal. Maar die meerjarige zekerheid is voor de gemeente juist lastig, omdat de conjunctuur verandert. Daarom is het zaak om meer flexibiliteit in te bouwen. Als de ene doelgroep er niet is pak je een andere, passend binnen je eigen werkgebied.

Wat was er gebeurd zonder SIB?
Dan waren we nog steeds bij de gemeente aan het bedelen om jaarcontracten.

Kun je al iets vertellen over de resultaten?
Waar ik het meest trots op ben, is dat in het eerste jaar 72% de uitkering uit ging! En voor een groot deel ook bleef. Het was een lastige economische periode. Dan ligt terugval op de loer, maar bij ons ben je member voor het leven. Er zijn terugkomdagen en events, waar succes wordt gevierd. Wie terugvalt gaat opnieuw het traject in, maar dan beginnen we bij stap 8 in plaats van bij 1. Dan kun je veel sneller schakelen!

Wij zien onszelf als carrièrecoach voor de onderkant van de samenleving. Voor mij voelt 2000 jongeren begeleiden nog wel als een druppel op een gloeiende plaat. Maar dat is wel de consequentie van de menselijke maat die we niet willen opgeven.